thiNk AbOut It..~^_*~

Monday, January 31, 2011

Penawar mengatasi lemah iman

 Assalamualaikum kpd readers...
Hri ni sy nk share cketla yg brkaitan dgn Iman,,harap2 sudi ler nk bace..

Memahami hakikat Iman

Iman kpd Allah swt mrupakan hubungan yg termulia antra mnusia dgn al khalik(yg mnjadikannya)
Ini krana makhluk yg paling mulia di alam ini ialah manusia,
yg paling mulia pd manusia adalah hatinya dan yg paling brhrga dalm hatinya adalah keimanan
Allah SWT berfirman

'Mereka mmbanggakan telah brjasa kpdmu krana mereka telah Islam.Katakanlah kpd mereka:Jgnlah kamu mmbggakan keislaman mu itu sbg jasamu kpdku, bahkan Allahlah yg telah melimpahkan kurniaNya kpdmu krana Dia telah mmbimbing kamu kpd keimanan'  (Al-Hujurat:17)

Mencintai Allah dan Rasul

Keimann kpd Allah mnjadikan org lebih mncintai Allah dan Rasul drpd ap2 pun.Kecintaannya itu trcermin dlm prkataan, perbuatan dan sgala urusannya.Bila sesuatu yg lain lebih dicintai dan diutamakan dariAllah dan Rasul maka itu mbrikan alamat dan ptunjuk bhwa imannya masih brcampur dan akidahnya masih rosak.

Menghidupkan roh jihad

Sebagaimana Allah mmbangunkan smngat cinta kpd Allah dan RasulNya, bgitu pula iman itu mlahirkan diri dalam smgt jihad untuk mninggikan Kalimatullah, mnegakkan panji2 kbnaran dan smgt tempur yg xpenah padam tuk mncegah dan mghancurkan kmungkaran dan kezaliman serta kebinasaan di muka bumi.

Menimbulkan rasa takut kpd Allah

Seseorg yg mngenal Allah dan kebesaranNya, kekuasaanNya, dan keagunganNya lalu dia teringat akan kelalaian dirinya dlm mmenuhi perintah Allah itu, sudah tntu akan merasa malu dan takut dalam dirinya. Semakin dalam dan sempurna pngertian tntg Allah , maka semakin brtmbah mndalamlah rasa takut kpdNya.

Mengatur hubungan baik

Keimanan mghubungkan org2 mukmin dgn Allah dgn tali cinta dan kasih. Selain itu, ia juga mngatur prhbungan antara mukmin sesama mukmin ats dasar rasa kasih syg. Manakala ia juga mngatur hbgan antara org2 mukmin dgn musuh2 Allah yg mghalangi kbenaran atas dasar ketegasan dan kepahlawanan.

InsyaAllah klau xde hlgn ley larh sy pos episod 2 pula yer..hehe.. :)

1 comment: